Sociālo tīklu izmantošana karjeras izveidē

Ietekme nav popularitāte / Braiens Solis/

Raksta mērķis: noskaidrot to, kādā veidā ir iespējams izmantot sociālos medijus, lai palielinātu savas izredzes iegūt ilgi kāroto amatu uzņēmumā. Paredzamais lasīšanas ilgums: 3-5 minūtes.

Tu jau noteikti esi dzirdējis par to, ka jauniešu bezdarbs ir kļuvis par nozīmīgu problēmu ne tikai pašiem jauniešiem, bet arī darba devējiem. Vēl nesen ziņās tika rakstīts par to, ka visbiežāk personāla atlases speciālisti izvērtē potenciālā darbinieka klātbūtni tādos mums ierastos un populāros sociālajos medijos kā Linkedin, Facebook, Twitter vai Draugiem.lv vai arī vienkārši ierakstot tavu vārdu meklētājprogrammā Google un uzzinot to, kādos sociālos medijos esi aktīvs lietotājs, kāds ir tavs viedoklis noteiktos jautājumos, piemēram, pret izglītību vai izklaidēm.

Mēs bieži vien dzirdam par divām galējībām jauniešu sociālo mediju izmantošanas paradumos. Vieni publicē selfijus uz katra stūra un mums ir zināms par katru viņu soli, bet par citiem interneta vidē neko nav iespējams atrast.

Pirmajā gadījumā tiek radīts priekšstats par to, ka jaunietis ir pārlieku aizrāvies ar sevi un viņam nav un nebūs laika darbam. Un kurš gan varēs apgalvot, ka darba laikā netiks veidota kārtējā selfiju sesija ar kolēģiem?

Otrais ir cilvēks, par kura reālo eksistenci ir jāšaubās – viņš neizmanto sociālos medijus vai izvēlas bloķēt visus kontus, lai to ierakstus redz tikai draugi. Ko no šāda cilvēka var sagaidīt, vai viņš eksistē?

Nedaudz ironiski, bet šie piemēri palīdz saprast to, ka ir nepieciešams atrast balansu starp savu klātbūtni sociālajos medijos, dzīvi ārpus tiem un savu sapņu darbu. Kā to izdarīt?

Darba meklēšana

Tu esi izlēmis, ka ir pienācis laiks meklēt savu pirmo darbu izvēlētajā profesijā. Skolā un augstskolā tev mācīja to, kā pareizi uzrakstīt CV un motivācijas vēstuli, lai tevi pavisam noteikti uzaicinātu uz darba interviju. Tu to esi jau paveicis. Pašlaik tu cītīgi gatavojies darba intervijai. Bet, vai esi padomājis par to, kāda ir tava klātbūtne sociālajos medijos?

Daudzi darba meklētāji cenšas izveidot pēc iespējas piesaistošāku CV, bet bieži vien aizmirst par to, kādu priekšstatu par viņiem var radīt viņu darbības sociālajos medijos. Pirmais solis ceļā uz savu sapņu darbu ir perfekti izstrādāts CV, kas acumirklī piesaistīs personāla atlases speciālista uzmanību. Tas diemžēl nav viss. Ja tu vēlies, lai HR speciālisti uzskatītu tevi par pievilcīgu kandidātu darbam uzņēmumā, tad tev ar steigu ir nepieciešams pilnveidot savu klātbūtni interneta vide.

Meklētājprogrammu un sociālo mediju izpēte ir kļuvusi jau par rutīnu. Ko viņi darīs? Visbiežāk speciālisti meklētājprogrammā Google ierakstīs tavu vārdu, aplūkos tavu Facebook profilu un jaunākos Twitter komentārus, kā arī paskatīsies, vai tu esi atrodams Linkedin. Sociālo tīklu sniegtās priekšrocības ir jāizmanto darba vai prakses meklēšanas procesā.

1.Izdzēs nevēlamu informāciju

Ja tev ir Google e-pasts, izlogojies no sava google konta, meklētājprogrammā ieraksti savu vārdu un uzvārdu. Ir jāatceras, ka Google personalizē meklēšanas rezultātus, tādēļ, lai tu redzētu to pašu, ko kāds HR speciālists, tev ir jāizlogojas.

Izskati dažas pirmās lapas. Ko tu tur redzi? Ja tavs vārds neparādās meklētājprogrammu rezultātos, tas neradīs labu iespaidu par tevi kā par potenciālo uzņēmuma darbinieku. Protams, ka viņi nevēlas atrast kādu kompromitējošu saturu, bet gan uzzināt nedaudz vairāk par tevi. Tev nav HR speciālistiem jāparāda tava ceļojumu vēsture, pietiks ar to, ka tu izveidosi publiski pieejamu Linkedin profilu, kurā apkoposi svarīgāko informāciju par sevi.

Vissvarīgākais ir jautājums par to, ko darīt gadījumos, kad googlē atrastais saturs apdraud tavu personisko zīmolu (tas ir priekšstats, kuru tu vēlies par sevi radīt). Tev ir visas tiesības lūgt Google dzēst no meklētājprogrammas tos rezultātus, kurus tu nevēlies citiem rādīt. Neaizmirsti aplūkot arī atrodamos attēlus un veikt nepieciešamās darbības ja nevēlies, lai arī tos atrastu.

2.Ieraksti sociālajos medijos

Mūsdienās sociālo mediju platforma ir vieta, kur cilvēki veido, dalās un apmainās ar informāciju. 2015.gadā 81% uzņēmumu apstiprināja to, ka jauniešu sociālo mediju ierakstu pārskatīšana ir viena no personāla atlases stratēģijām. Tādēļ padomā divreiz pirms publicē savu nākamo ierakstu.

Jebkurš no taviem sociālo mediju ierakstiem var kļūt publisks. Tādēļ iesakām izskatīt visus sociālo mediju kontus un padomāt, vai ir kāds ieraksts, kurš var mainīt priekšstatu par tevi un tavām prasmēm. Ko par sevi padomātu tu?

Ja tu uzskati, ka daži no taviem Facebook ierakstiem ir kompromitējoši, nekavējoties tos izdzēs. Tā tu nodrošināsi to, ka tev nevēlamu saturu kāds nevar izplatīt tālāk. Publiskajiem ierakstiem ir jāapstiprina tavs personiskais zīmols interneta vidē, tie nevar būt pretrunā.

Viens no publiskākajiem sociālajiem medijiem ir Twitter. Kā lietotājvārdu norādot savu īsto vārdu tev ir jārēķinās ar to, ka jebkurš tavs tvīts tiks asociēts ar tevi. Tu vari pārveidot savu Twitter kontu par privātu kontu, bet tas tevi neatbrīvos no atbildības par savu publisko tēlu interneta vidē.

3. Sociālo mediju aktivitāte

Aktīva iesaiste kādā no sociālo mediju platformām ir nepieciešama, lai radītu iespaidu, ka tu esi uzticams un profesionāls cilvēks, kurš zina, ko dara. Šī mērķa sasniegšanai ir ieteicams aktīvi izmantot Linkedin sniegtās priekšrocības, lai personāla atlases speciālisti redzētu tavu interesi par nozari. Pievienojies savas izvēlētās profesijas nozarei atbilstošās grupās un aktīvi iesaisties diskusijās.

Izmanto Linkedin bloga platformu, lai radītu arī savu profesionālo saturu. Pārliecinies par to, ka tavi izveidotie raksti palīdz tev izveidot tieši tādu publisko tēlu, kādu vēlies tu. Linkedin profilu ir iespējams arī optimizēt, tam pievienojot atbilstošas prasmes, sasniegumus un pieredzi. Palūdz kādam novērtēt tavas prasmes vai uzrakstīt rekomendāciju par labi paveiktu darbu, tas tev noteikti palīdzēs.

4.Sociālo mediju privātums un drošība

Visai bieži populārās sociālo mediju platformas maina privātuma un drošības noteikumus. Pārliecinies par savu sociālo profilu statusu un drošību. Pārliecinies par sociālo mediju iestatījumiem mobilajām ierīcēm.

Šie iestatījumi nosaka to, kas un cik daudz informācijas, kas ir redzama tavā sociālajā profilā var redzēt. Tu vari izvēlēties arī nobloķēt vēsturiskos ierakstus. Tu esi vienīgais noteicējs par to, kādu informāciju atspoguļot cilvēkiem. Tomēr nepārcenties, jo labu iespaidu par tevi neradīs arī klātbūtnes trūkums interneta vidē.

5. Parādi pasaulei savas prasmes

Tavai tiešsaistes un realitātes personībai ir jābūt vienai un tai pašai. Tev ir jāpalīdz personāla atlases speciālistiem radīt saikne starp tavu personību interneta vidē un solījumiem, kurus iepriekš esi izteicis savā CV.

Piemēram, ja tu esi web izstrādātājs, izveido vienkāršu savu portfoilio lapu, kurā ir apkopoti tavi darbi (arī skolas ietvaros veiktie). Ja tu esi fotogrāfs, izmanto tādas populāras vietnes kā Pinterest, Flickr vai Instagram, lai plašākam cilvēku lokam parādītu savu paveikto darbu.

Cerams, ka šis nelielais ieskats dažos paņēmienos, kā izmantot sociālos medijus, lai varētu iegūt kāroto darbu palīdzēja tev saprast to, ka sociālie mediji personāla atlasē ieņem ļoti nozīmīgu lomu. Atceries, ka piesakoties vakancei, tu konkurē ne tikai ar kandidātiem, kuriem ir pieredze, bet arī ar darbiniekiem, kuri ir pārdomājuši to, kāda ir viņu reputācija sociālajos medijos. Vai tu jau esi gatavs pierādīt personāla atlases speciālistam, ka spēj kontrolēt savu publisko tēlu tā, lai iegūtu ilgi kāroto darba  vietu?

Vēlies uzzināt vairāk par profesijas izvēli? Uzzini vairāk sekojot mūsu aktivitātēm Facebook lapā.