Sabiedrisko attiecību speciālists

PR speciālists

Raksta mērķis: sniegt priekšstatu par sabiedrisko attiecību speciālista ikdienas pienākumiem, atbildību, nepieciešamajām zināšanām un izaugsmes iespējām. Izvēloties profesiju mēs bieži vien neko nezinām par tās ikdienu. Lai nepiedzīvotu vilšanās sajūtu, iepazīsti sabiedrisko attiecību speciālista profesiju un tās ikdienu.

Sabiedrisko attiecību speciālists ir tas cilvēks, kura galvenais uzdevums ir izveidot un uzturēt reprezentablu publisko tēlu. Visbiežāk šis cilvēks darbojas sava darba devēja vai klienta labā.

Gandrīz par katru profesiju ir dzirdēti dažādi mīti, kas liek mums padomāt, cik labi vai, tieši pretēji, slikti ir strādāt šajā profesijā. Izplatītākie mīti par sabiedrisko attiecību speciālistu:
– PR speciālists veido tikai preses relīzes un piedalās konferencēs;
– PR speciālists strādā ar sliktiem produktiem, labiem to nevajag;
– visi PR speciālisti ir bijušie žurnālisti vai reportieri.

Ja tu līdz šim esi domājis, ka sabiedrisko attiecību speciālista vienīgais uzdevums ir veidot preses relīzes un skaisti izskatīties, tu maldies. Ieskatīsimies, kāda ir profesionāla sabiedrisko attiecību speciālista ikdiena, nepieciešamās prasmes un darba specifika.

DARBA SPECIFIKA

Darba specifika: darbs biroja telpās, darbs izbraucienos.
Komunikācijas specifika: darbs komandā, darbs individuāli.
Nepieciešamās prasmes un rakstura īpašības:
– Komunikācijas prasmes;
– Spēja strādāt komandā;
– Spēja ātri reaģēt stresa situācijās;
– Izpratne par konfliktu vadību;
– Svešvalodu zināšanas;
– Stresa noturība;
– Zināšanas par lietišķo etiķeti.

PR speciālista ikdiena

Arvien vairāk uzņēmumiem parādās nepieciešamība pēc cilvēka, kurš būtu gatavs rūpēties par to, kāds uzņēmums izskatās no malas. Sabiedrisko attiecību speciālista ikdiena tiek pavadīta viņa pārstāvētā klienta vai uzņēmuma pozitīvā publiskā tēla veidošanā.

Galvenais sabiedrisko attiecību speciālista uzdevums ir publiskās komunikācijas nodrošināšana klienta vai uzņēmuma labā. Šīs komunikācijas rezultāts ir atpazīstams, pozitīvs publiskais tēls un spēcīgas attiecības ar medijiem, klientiem, darbiniekiem, investoriem un citām ieinteresētajām pusēm, kā arī sabiedrību kopumā.

Ir sagaidāms, ka PR speciālists piedalīsies publiskos pasākumos, piemēram, konferencēs, rakstīs preses relīzes un e-pasta jaunumu vēstules, kā arī veiks citas aktivitātes, kuras ietekmē viņa klienta vai pārstāvētā uzņēmuma publisko tēlu.

Bieži vien šis darbs pieprasa elastību gan darba vietas, gan darba laika ziņā, īpaši krīzes situācijās. Negatīvu ziņu gadījumā viņam ir jāspēj ietekmēt sabiedrības viedoklis un atkārtoti radīt pozitīvs klienta vai uzņēmuma tēls.

PR speciālists var strādāt sabiedrisko attiecību uzņēmuma labā, PR departamentā kādā lielākā uzņēmumā, vai bezpeļņas organizācijā. Daudzi šīs jomas speciālisti vada savu biznesu sniedzot konsultācijas vai darbojoties kā pašnodarbināta persona.

PR speciālista darba pienākumi:
– Izveidot preses relīzes;
– Sagatavot aktuālāko informāciju medijiem;
– Atbildēt medijiem, balstoties uz informāciju, kuru tie pieprasa;
– Palīdzēt klientiem efektīvā publiskajā komunikācijā;
– Palīdzēt uzņēmuma korporatīvā tēla un identitātes izveidē;
– Izveidot runas un organizēt intervijas vadošajiem darbiniekiem;
– Pārliecināties par mārketinga un reklāmas atbilstību uzņēmuma tēlam;
– Izstrādāt mārketinga komunikācijas kampaņas;
– Izstrādāt, uzraudzīt un realizēt sabiedrisko attiecību kampaņas;
– Veikt izpēti par aktuālākajam nozares tendencēm;
– Pilnveidot sabiedrisko attiecību kampaņu;
– Jaunu ideju ģenerēšana;
– Preses konferenču, interviju koordinēšana;
– Informācijas pārvaldība.

Sabiedrisko attiecību speciālists ir atbildīgs par PR kampaņu izveidošanu, realizēšanu un uzlabošanu. Viņa uzdevums ir paaugstināt uzņēmuma vērtību sabiedrības acīs. Viņam ir jāspēj uzturēt attiecības arī ar sabiedrisko un publisko mediju pārstāvjiem.

Izaugsmes iespējas ir tas jautājums, kuru ir lietderīgi saprast vēl pirms studiju un darba uzsākšanas. Kādas ir izaugsmes iespējas? Vai man būs iespēja izmantot apgūto, ja kādu dienu tehnoloģijas aizstās sabiedrisko attiecību speciālista darbu?

Tavas izaugsmes iespējas un karjeras potenciāls ir atkarīgs ne tikai no izvēlētās izglītības, bet arī no tavām laika gaitā iegūtajām prasmēm un iemaņām. Ja tava sirdslieta ir vadīšana, tad vari kļūt par savas sabiedrisko attiecību aģentūras īpašnieku un vadītāju. Savukārt, ja tevi interesē komunikācija, tad tev ir visas iespējas kļūt par žurnālistu vai mārketinga un reklāmas speciālistu.

Ja uzskati, ka profesija tevi ir ieinteresējusi, zemāk aplūko to, kur iegūt papildus informāciju, lai kļūtu par profesionālu sabiedrisko attiecību speciālistu jau tuvākajā nākotnē.

Studiju programmas:

  • Alberta koledža – 1.līmeņa programma Sabiedriskās attiecības
  • RPIVA – 1.līmeņa programma Sabiedriskās attiecības
  • LKK – 1.līmeņa programma Reklāma un sabiedriskās attiecības
  • BVK – 1.līmeņa programma Mārketings, reklāma un sabiedriskās attiecības
  • RSU – Bakalaura programma Sabiedriskās attiecības
  • Turība – Bakalaura programma Sabiedriskās attiecības
  • LU – Bakalaura programma Komunikāciju zinātne
  • BSA – Bakalaura programma Sabiedriskās attiecības
  • VA – Bakalaura programma Komunikācija un sabiedriskās attiecības
  • RISEBA Bakalaura programma Sabiedrisko attiecību/reklāmas menedžments
  • RSU – Maģistra programma Stratēģiskā un sabiedrisko attiecību vadība
  • Turība – Maģistra programma Sabiedriskās attiecības
  • RISEBA – Maģistra programma Sabiedrisko attiecību vadība

Blogi, kuriem stilīgi sekot: 
Cision Newsletter
Holmes Report
Measurement Matters
Meltwater
Muck Rack Daily
NewsBios
O’Dwyer’s
Ragan’s PR Daily
Spin Sucks
The Future Buzz
PR Couture
Digital PR Blog

Kursi izaugsmei:
– ALISON – Introduction in Public Relations
– University of Southern Queensland – Communication Technology
– MOOCs – Public Relations Campaigns
– MOOCs – Public Relations Research
– MOOCs – Social Media in Public Relations

Cerams, ka šis nelielais ieskats profesijas pasaulē palīdzēja tev saprast, vai tieši šī ir tava sapņu profesija, kurā vēlies atīstīties. Vai tu spēj iedomāties savu ikdienu pavadot nepārtauktā kāda cilvēka vai uzņēmuma pozitīva publiskā viedokļa veidošanā?

Vēlies kļūt par kādas nozares ekspertu? Uzzini vairāk sekojot mūsu aktivitātēm Facebook lapā.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *